Wat is VRIJMIGOAL?

Een vrijdagmiddag ‘borrel’ voor mensen die behoefte hebben aan leven in de brouwerij!

De VRIJMIGOAL

Er zijn veel bedrijven die op vrijdagmiddag iets eerder stoppen met werken om vlak voor het weekend met elkaar gezellig bij te kletsen met een wijntje, biertje of fris. De zogenaamde “VrijMiBo”. Voor vele werkgevers en werknemers een belangrijk moment! De VrijMiGOAL gaat net even wat verder dan de VrijMiBo. Je brengt dan samen met je collega, op een VrijMiBo-moment, een gezellig bezoekje bij mensen die daar behoefte aan hebben. Dit contact hoeft zich niet perse te beperken tot alleen borrelen en kletsen, maar je zou ook een stukje kunnen wandelen, een spelletje spelen, iets lekkers bakken, nagels lakken etc. De bedoeling is dat we de mensen een gevoel geven dat ze erbij horen! De “VrijMiGoal” van ondernemers, als middel tegen de eenzaamheid in de samenleving, is een geweldige kans!! Niet alleen voor mensen die eenzaamheid ervaren, maar ook voor het bedrijfsleven om hun Maatschappelijke Betrokkenheid te tonen, aan teambuilding te doen én te ervaren hoe leuk dat is. Hoe mooi zou het zijn dat u zich als bedrijf verbindt aan een aantal mensen die behoefte heeft aan contact en dat kan doen in de VrijMiBo-tijd? Geweldig, toch?

Wat gaan we doen?

Zo’n vier keer per jaar wordt de VrijMiBo omgeruild voor een VrijMiGoal. Bedrijven maken vaste koppels van twee werknemers die op bezoek gaan bij hun vaste contact die die daar behoefte aan heeft. Zij nemen een VrijMiGoal-pakket mee met iets lekkers te eten en te drinken. En natuurlijk nemen ze ook een boel gezelligheid en aandacht mee. Door steeds de vaste koppels te verbinden met die ene mijnheer/mevrouw die eenzaamheid ervaart, kunnen er duurzame relaties ontstaan die voor beide als waardevol wordt ervaren. De koppels worden hierin ondersteund door een coach van Stichting GOAL. De coach doet de matching. Dat doet de coach in samenwerking met zorgorganisaties die contacten aanmelden. De coach begeleidt de introductie. En gaat de eerste keer mee. Op het moment dat de match niet klikt zorgt de coach voor een nieuwe match.
De coach begeleidt de koppels bij vragen als:

• Hoe leg je contact, ook als iemand het moeilijk vindt om contact te maken?

• Hoe kom je achter gezamenlijke interesses, passies en waarden?

• Zijn er activiteiten die leuk zijn om samen te doen?

Maatschappelijk betrokken ondernemen

Maatschappelijk Betrokken Ondernemen is een heel belangrijk thema voor veel bedrijven. Bijna iedereen wil er graag aan mee doen, maar weet vaak niet hoe of waar. Dat resulteert dan in een gift naar een goed doel (wat ook prima is). Maar hoe mooi is het als bedrijven zich samen ook actief kunnen inzetten voor een doel dichtbij huis? In de directe omgeving zijn ook de nodige ondersteunings- en zorgvragen. Eenzaamheid is één van die grote zorgvragen waar wij als Stichting GOAL tegen willen vechten!

Inclusieve maatschappij

De vergrijzing in Nederland is al jaren aan de gang. Het is mooi dat mensen steeds ouder kunnen worden, maar vitaliteit (zowel geestelijk als fysiek) speelt daarbij wel een belangrijke rol. We kennen allemaal de term “ouderdom komt met gebreken” en dat is helaas vaak ook de waarheid. Mensen worden hulpbehoevender en zijn vaker aangewezen op (mantel)zorg. Door de afnemende mobiliteit komen ouderen minder buiten en kunnen terechtkomen in eenzaamheid met alle gevolgen van dien. Daarnaast is er een grote groep mensen die tussen het wal en schip valt door hun beperking. Ook daar is veel eenzaamheid. Vanuit Stichting GOAL willen wij er alles aan doen om het welzijn te vergroten van mensen in een kwetsbare situatie die zich eenzaam voelen. We willen hen laten ervaren dat ze er nog steeds toe doen en erbij horen. Het actief deel uit maken van de (inclusieve) maatschappij is van groot belang voor ieders eigenwaarde en welzijn

Word Pin(t)chhitter!

Stichting GOAL staat bekend om de verschillende bedrijven die “spits” zijn en die SAMEN de meest mooie doelpunten scoren met mensen die hulp behoeven. Er is echter maar één spits die je inbrengt als je écht iets moet “forceren” en dat is een “pinchhitter”. Stichting GOAL komt nu met de “pin(T)chhitter”!! Bedrijven scoren middels een VrijMiGoal bezoekje een fantastisch DOELpunt samen met iemand die eenzaamheid ervaart, zodat het sociaal isolement doorbroken wordt!! Voor € 1000,- per jaar ben je een Maatschappelijk Betrokken Onderneming (MBO) en help je mee om in je eigen buurt de eenzaamheid aan te pakken. Het is tevens een vorm van teambuilding. Een pure win-win situatie dus. Daar mag je TROTS op zijn en er dan gerust op proosten!!

Ja, ik wil pin(t)cchitter worden!

Hieronder kunt u zien welke Pin(T)chhitters er al meedoen.

FS Solutions jpg
GeurtsVerbeek